Van Leerzem Opleidingen
Veersesingel 280
4332TJ Middelburg

06 46327133
info@vanleerzemopleidingen.nl

Van Leerzem Opleidingen

Vanaf 1 januari 2020 de Volkswagen T-Roc als jouw lesauto

Volkswagen T-Roc.jpg

Van Leerzem Opleidingen heeft voor het nieuwe jaar gekozen voor de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 85 KW 115 pk 6 versnellingen.

De nieuwe T-Roc, een compacte SUV met al het goede van onze meest succesvolle Volkswagens aller tijden: dat is de T-Roc. De T-Roc deelt veel techniek met de Golf en dat zie je onder meer terug in de C-Stijl, die de auto z’n robuuste look geeft. De SUV is ook uitgerust met luxe features als Front Assist, Active Info Display en automatische airconditioning (Climatronic).

De auto is zo'n 12 cm hoger dan de huidige Golf. Ook is de auto wat breder dan de Golf.

De dubbele bediening zal weer worden geleverd door Peter Claassen uit Waalwijk.

De bestickering zal weer worden uitgevoerd door Metro XL uit Waalwijk.

Voor de spiegels zorgt OXX Mirrors.

 

Auto ruim elf keer onveiliger dan het vliegtuig

Het reizen in een bus hoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn echter verreweg de veiligste vervoerswijzen.

Voor het onderzoek heeft SWOV de beschikbare ongevallendata geanalyseerd van de vier transportwijzen in zeven Europese landen. Deze analyses leidden tot een risicogetal: Bus: 1.0, auto: 2.0, , trein: 0.14 en vliegtuig 0.17. Rijden in een auto is dus per definitie ruim elf keer keer onveiliger dan vliegen. Tegenover de veiligheid voor businzittenden staat echter dat busongevallen voor de weggebruiker buiten de bus (de tegenpartij) vaker ernstig aflopen dan auto-ongevallen.

Klimaatakkoord

download.jpg

De accijns op diesel wordt in 2021 met een eurocent verhoogd, in 2023 komt daar nog eens een cent bij. De accijnsverhoging voor benzine is uit het 239 pagina’s tellende document van het Klimaatakkoord geschrapt. In de conceptversie werd er voor zowel diesel als benzine nog een verhoging voorgesteld.

Het lijvige boekwerk met alle klimaatplannen werd vrijdag door het kabinet gepresenteerd. Gaat het om mobiliteit, dan staan naast de accijnsverhoging op diesel nog meer zaken te veranderen op het gebied van autobelastingen. Het huidige systeem bestaat uit een mix van belasten van bezit en belasten naar gebruik van fossiele brandstoffen via de accijnsheffing. Aangezien elektrisch rijden in opkomst is – en daardoor een deel van de accijnsinkomsten wegvalt – moet gezocht worden naar een manier om dit te compenseren. Kortom, een vorm van kilometerheffing.

Het kabinet gaat drie varianten van betalen naar gebruik onderzoeken. De eerste is het beprijzen per kilometer van alleen elektrische auto’s. Er vindt geen differentiatie plaats naar tijd of locatie en er wordt geen spitsheffing onderzocht. De tweede optie is een tijd- en plaatsgebonden heffing met uitzondering van een spitsheffing voor het hele wagenpark. De derde mogelijkheid is een emissie-, tijd- en plaatsgebonden heffing voor het hele wagenpark.

Ook de rest van het jaar zijn wachttijden CBR op orde

Het CBR heeft sinds begin dit jaar alle reserveringstermijnen gehaald voor de autopraktijkexamens, zowel landelijk als in elk van de 54 praktijkexamencentra. Dit betekent dat de eerste examens binnen 7 weken gereserveerd kunnen worden en de herexamens binnen 5 weken. Het CBR verwacht dat de landelijke reserveringstermijnen ook de rest van het jaar gehaald zullen worden.

Plaatselijk zijn in mei en in juni wel overschrijdingen mogelijk, vooral Amsterdam en de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Die overschrijdingen hebben te maken met de extra drukte die zich elk jaar voordoet in deze periode. “We werken nog steeds volop over, vooral in de Randstad. Bovendien worden de praktijkexamencentra in de Randstad zoveel mogelijk ondersteund door examinatoren uit andere delen van het land.”

Voorheen kon het soms wel 14 weken duren voordat een kandidaat kon afrijden. Om de wachttijden weg te werken heeft het CBR veel nieuwe examinatoren aangetrokken. Sinds 2016 zijn in totaal zo’n 270 nieuwe examinatoren aangenomen en dit jaar komen daar nog tien bij.

Examencentrum van Middelburg naar Ritthem

moving.jpg

Ons praktijkexamencentrum van Middelburg verhuist naar Ritthem (Vlissingen). Daar betrekken we een ruimte in een markant bedrijfspand aan de Marie Curieweg 5 (postcode 4389 WB). Na de nodige verbouwingswerkzaamheden kunnen we daar met ingang van maandag 17 juni praktijkexamens (auto, motor, bromfiets en auto met aanhangwagen) afnemen.

Het nieuwe praktijkexamencentrum van Ritthem ligt in de gemeente Vlissingen, nabij de autosnelweg A58 bij afslag 40. Het bevindt zich op 7 kilometer afstand van de huidige examenlocatie aan de Kruitmolenlaan 129 in Middelburg. Daar hadden we niet de mogelijkheid om het zodanig in te richten dat het voldoet aan de huidige locatie-eisen.

Veiligheidssystemen vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s

Alle auto’s die vanaf 2022 op de Europese markt komen, moeten worden uitgerust met een flinke reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Fabrikanten worden verplicht een intelligente snelheidsassistent, een alcoholslot, noodremsystemen, verbeterde gordels en een hulpmiddel om in de rijstrook te blijven standaard in te bouwen in nieuwe modellen.

Een camera of sensor moet achteruitrijden veiliger maken. Ook een datarecorder bij een ongeval wordt verplicht, evenals een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt. Veel van de snufjes worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Trucks krijgen systemen om chauffeurs te attenderen op voetgangers en fietsers en de ‘dode hoek’ moet verdwijnen.

Negen op de tien verkeersongelukken zijn toe te schrijven aan menselijke fouten. ,,We kunnen en moeten hier verandering in brengen’’, aldus EU-commissaris Elżbieta Bieńkowska (Industrie). ,,Met de nieuwe geavanceerde veiligheidsfuncties die verplicht worden, kunnen we dezelfde impact hebben als toen de veiligheidsgordels voor het eerst werden geïntroduceerd.’’

De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) reageert tevreden. ,,Een grote sprong voorwaarts voor de verkeersveiligheid in Europa”, zegt directeur Antonio Avenoso. Na de formele goedkeuring wordt de wetgeving drie jaar later van kracht.

Zelf rijdende shuttle in Den Haag

Als eerste van de vier grote steden in Nederland krijgt Den Haag halverwege dit jaar een autonome minibus die door de stad zal rijden. Stadsvervoerder HTM wil die minibus inzetten als aanvulling op het openbaar vervoer. Dit voertuig pendelt op en neer tussen OV-halte Leyweg tot aan het HagaZiekenhuis in Den Haag, een route van een paar honderd meter.

Hiervoor werkt HTM samen met Rebel en The Future Mobility Network. Samen hebben zij hiervoor het bedrijf Haagse Shuttle opgericht. De inzet van dit busje is namelijk een privaat initiatief. De partijen geloven dat autonome voertuigen een kans zijn om steden versneld te verduurzamen en de leefbaarheid te verbeteren. Het is de bedoeling dat de zogenaamde Haga Shuttle vier jaar gaat rijden.

Praktijkexamens gaan veranderen in 2019

Het praktijkexamen wordt op 25 maart gemoderniseerd. Het gebruik van een navigatiesysteem wordt standaard in het onderdeel 'zelfstandig route rijden'. Tegelijk worden ook de bijzondere verrichtingen aangepakt.

Het onderdeel "zelfstandig rijden" zal gaan plaatsvinden met behulp van een navigatiesysteem. Deze vernieuwing wordt meteen gebruikt om de optie 'rijden naar een oriëntatiepunt te laten sneuvelen. De clusteropdracht (steeds drie tot vijf routeopdrachten achter elkaar) komt alleen bij uitzondering nog aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie.

Verder wordt het onderdeel bijzondere verrichtingen aangepakt. Hierbij maakt de stopopdracht plaats voor recht achteruit rijden en de opdrachten voor de bijzondere verrichtingen worden preciezer. De examenkandidaat krijgt dan bijvoorbeeld niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak. Tot de overige bijzondere verrichtingen behoren de bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef. Van deze verrichtingen moeten er nog steeds twee worden uitgevoerd, waarvoor de kandidaat zélf een plek kiest.

Ook wordt de situatiebevraging uit het examen gehaald, omdat examenkandidaten hierdoor uit hun ritme kunnen worden gehaald. De situatiebevraging blijft wél een onderdeel van de tussentijdse toets.

Naast deze update werkt het CBR aan het vernieuwen van het praktijkexamen. Dit is onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021. Verdere informatie hierover volgt in de loop van 2019

1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [21]

IMG_5779.JPG