Van Leerzem Opleidingen
Veersesingel 280
4332TJ Middelburg

06 46327133
info@vanleerzemopleidingen.nl

Van Leerzem Opleidingen

Geen lessen

Per direct zijn wij gestopt met het geven van rijlessen. Zodra de situatie het toelaat zullen we alle leerlingen een persoonlijk berichtje sturen om weer lessen te gaan plannen.


#corona #geenrisico

Corona update

De rijschool blijft, zoals het er nu naar uitziet, gewoon rijlessen verzorgen. Als kandidaten vanwege griep/verkoudheid liever niet willen lessen  kan de les uiteraard kostenloos worden afgezegd.

Het CBR annuleert alle theorie- en praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen in het hele land vanaf maandag 16 maart vanwege de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus. Dit geldt ook voor alle beroepsexamens. De maatregel geldt in ieder geval tot en met 31 maart.

Fietser en voetganger veel te kwetsbaar

Vorig jaar overleden 5.180 voetgangers en 2.160 fietsers in het verkeer binnen de EU. De afname van dat aantal gaat trager dan de afname onder automobilisten. Dat komt naar voren in een nieuw rapport van de European Road Safety Council. Om het tij te keren, is volgens de raad hard behoefte aan 30 kilometer-zones, veilige oversteekplaatsen en gescheiden fietspaden.

Het aantal voetgangers dat in het verkeer overlijdt, neemt ieder jaar met ongeveer 2,6 procent af. Voor fietsers gaat het om een afname van 0,4 procent. De onderzoekers merken op dat de afname van het aantal automobilisten dat in het verkeer overlijdt, harder gaat: jaarlijks 3,1 procent.

Ook hier valt de onderzoekers het hoge aantal betrokken ouderen op. 20 procent van de inwoners in de EU is 65 jaar of ouder. Toch vormen ze bijna de helft van het totaal aantal in het verkeer overleden fietsers en voetgangers.

Ook de aantallen voetgangers en fietsers die gewond raken in het verkeer zijn hoog. In 2018 raakten 30.000 voetgangers en 32.000 fietsers ernstig gewond. Maar ook hier zijn de cijfers, als gevolg van gebrekkige rapportage, waarschijnlijk hoger, stellen de onderzoekers. Voor fietsers is het er tussen 2010 en 2018 niet veiliger op geworden: het aantal ernstig gewonden nam met 28 procent toe. Onder voetgangers verminderde het aantal met 6 procent.

De raad doet verschillende aanbevelingen om het tij te keren. Bij het bedenken van beleid en uitvoeren van maatregelen moeten overheden het eerste denken aan voetgangers en fietsers. Immers, zij zijn het meest kwetsbaar. Onderaan de prioriteitenlijst zouden pas auto’s en vrachtwagens moeten komen.

De onderzoekers stellen verder voor om veel meer 30 kilometer-zones in te stellen. Dat is niet alleen een bord plaatsen, benadrukken ze, maar ook infrastructurele maatregelen doorvoeren. Verder pleiten ze voor veel meer veilige oversteekplaatsen gescheiden fietspaden. Tot slot moet de handhaving flink verbeteren.

 

De nieuwe auto is binnen!

T-Roc 2020.png

Het heeft erg lang geduurd maar de nieuwe lesauto is gearriveerd in Zeeland.
De komende week gaan we de auto helemaal “les klaar” maken en vanaf woensdag hopen we de auto volledig in te kunnen gaan zetten.

Nieuwe lesauto

Volkswagen T-Roc.jpg

Van Leerzem Opleidingen heeft voor het nieuwe jaar gekozen voor de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 85 KW 115 pk 6 versnellingen.

De nieuwe T-Roc, een compacte SUV met al het goede van onze meest succesvolle Volkswagens aller tijden: dat is de T-Roc. De T-Roc deelt veel techniek met de Golf en dat zie je onder meer terug in de C-Stijl, die de auto z’n robuuste look geeft. De SUV is ook uitgerust met luxe features als Front Assist, Active Info Display en automatische airconditioning (Climatronic).

De auto is zo'n 12 cm hoger dan de huidige Golf. Ook is de auto wat breder dan de Golf.

De dubbele bediening zal weer worden geleverd door Peter Claassen uit Waalwijk.

De bestickering zal worden uitgevoerd door Letternet.nl uit Serooskerke.

Voor de spiegels zorgt OXX Mirrors.

Tarieven 2020

De tarieven worden per 1 januari 2020 aangepast. Deels heeft dit te maken met onze wens om ook ons duurzame steentje bij te dragen. Zo is ons bedrijf inmiddels 90% papiervrij. Ook zijn wij vanaf dit jaar overgestapt van de van de meer vervuilende diesel naar een vriendelijkere benzineauto.


Daarnaast is in de tariefstelling weer rekening gehouden met de inflatiecorrectie en de verhogingen die het CBR heeft aangekondigd.

Ondanks de stijging zien we dat we nog steeds onder de gemiddelde prijs in Zeeland zitten. Kortom, je zal bij ons nog steeds niet de hoofdprijs betalen.

Even opletten dat als je onze tarieven vergelijkt met de collega's dat onze lessen 60 minuten duren. De meeste rijscholen hanteren 50 minuten.

 

CBR roept kandidaten op zo snel mogelijk gezondheidsverklaring in te vullen

Het CBR roept kandidaten op om zo vroeg mogelijk in de rijopleiding de gezondheidsverklaring in te vullen. De oproep wordt gedaan op Facebook. “Zo voorkom je teleurstelling en extra rijlessen”, schrijft het instituut.

 

Het CBR heeft een zestiental tips op een rijtje gezet voor rijbewijskandidaten. Die tips worden regelmatig weer onder de aandacht gebracht via de socials. Het CBR vestigt deze week de aandacht op de gezondheidsverklaring. “Om rijexamen te kunnen doen, moet je gezond genoeg zijn om veilig te kunnen rijden. Daarom moet je een gezondheidsverklaring naar het CBR sturen. Doe dat meteen in het begin van je rijopleiding. Soms moet je namelijk naar een medisch specialist en/of een rijtest doen bij het CBR.”

Een woordvoerster van het CBR laat desgevraagd weten dat de informatie over de gezondheidsverklaring is toegevoegd aan de tips om teleurstelling en extra rijlessen te voorkomen. Vanwege de drukte bij het CBR (bij de gezondheidsverklaringen) kan het voor een kandidaat die een vraag met ‘ja’ beantwoordt langer duren voordat hij zijn verklaring van geschiktheid krijgt. In verband met de planning van een eventueel examen is het goed als de instructeur daarvan op de hoogte is. 

De wachttijd voor het theorie-examen is twee tot vier weken. Het praktijkexamen kan meestal binnen zeven weken worden gereserveerd. Wanneer uit de gezondheidsverklaring blijkt dat er nog een keuring en rijtest nodig zijn, kan dat behoorlijk wat betekenen voor een kandidaat. De wachttijden voor een specialist zijn afhankelijk van de zorginstelling, maar kunnen flink oplopen. Daarbij komt nog de tijd die het CBR zelf nodig heeft om de gezondheidsverklaring en de daarop volgende rapporten te verwerken. Die verwerking zou max 28 dagen moeten duren, maar in de praktijk komt dit neer op negen tot twintig weken. Wanneer de vertragingen bij het CBR zijn opgelost is nog niet duidelijk, wel duidelijk is dat het sowieso nog duurt tot 2020.

wijziging theorie examen per 1 november

Vanaf 1 november bestaat het auto theorie-examen niet langer uit twee, maar uit drie examenonderdelen: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Net zoals nu, slagen kandidaten alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen. Hiermee toetst het CBR nog beter of kandidaten de cruciale onderdelen, zoals voorrangsregels, beheersen. Daarnaast krijgen kandidaten vanaf november andere feedback met een vernieuwd uitslagformulier. Daarop staat een heldere uitleg over alle examenonderwerpen en hoe goed de kandidaat deze beheerst. Hiermee kan de kandidaat zich beter voorbereiden op de praktijklessen of het herexamen. Kandidaten krijgen na afloop van het examen de fout beantwoorde vragen niet meer te zien, omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt. De 25 examenonderwerpen zijn vanaf 1 november gecategoriseerd in negen onderwerpen. De inhoud van het examen blijft hetzelfde, net als het totale aantal examenvragen.

Met deze aanpassingen willen we kandidaten nog beter voorbereid de weg op laten gaan zodat ze verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen en veilig thuiskomen. Deze wijzigingen in het auto theorie-examen worden breed gedragen door de branche en uitgevers.

Wat verandert er precies vanaf 1 november?
- Het autotheorie-examen krijgt drie examenonderdelen, namelijk; gevaarherkenning, kennis en inzicht. Voor de twee onderdelen kennis en inzicht geldt het volgende:
Kennis: 12 vragen, waarvan er 10 goed beantwoord moeten zijn
Inzicht: 28 vragen, waarvan er 25 goed beantwoord moeten zijn
Het onderdeel gevaarherkenning wijzigt niet en blijft uit 25 vragen bestaan waarvan er ten minste 13 goed beantwoord moeten zijn.

- Het uitslagformulier passen we aan. Op dit formulier leggen we uit hoe goed de kandidaat elk examenonderwerp beheerst. Hiermee kan de kandidaat zich, eventueel samen met zijn opleider, goed voorbereiden op praktijklessen en een eventueel herexamen. Aan het einde van het examen krijgt de kandidaat de fout beantwoorde vragen niet meer te zien. In plaats daarvan focussen we op de examenonderwerpen en hoe de kandidaat deze beheerst.

1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [22]

IMG_5779.JPG